Tandborstar och tofflor

TEMA: Vardag i Lund. Och chocken av att Jakob postar på bloggen.

Min egen aktivitet på bloggen har varit lite eftersatt de senaste veckorna (läs: månaderna) men nu, när det snart officiellt är höst, är det också dags för en mindre statusuppdatering. Ett resultat av påtryckningar från väntade och oväntade håll.

Till att börja med kan vi (om det undgått någon) konstatera att jag via Högskoleverkets nåd tog mig till Lund och Juristprogrammet. Även om beskedet kanske inte kom som en total överraskning var det omtumlande så det räckte. Nu med facit från knappa två veckor i min hand kan jag konstatera att det känns rätt bra. Den värsta hetsen har inte börjat än men med tanke på att alla föreläsare gör sitt yttersta för att trivialisera den får man nog räkna med att den kommer att bli högst påtaglig. För säkerhetsskull har jag redan börjat gömma böcker i biblioteket. (Tips: ironi)

Eftersom veckorna förutom en och annan "flitens lampa stund" hittills mest bestått av diverse studentikosa upptåg är jag fortfarande noterbart lycklig. Utnyttjade dessutom den senaste sittningen till att fjäska för examinatorn på första delkursen, men eftersom vårt avgrundsdjupa samtal slutade med frasen "vad var det du pluggade nu igen" råder vissa tvivel om hur framgångsrik min taktik var.

Hem kommer man också efter hårda dagar i de sköna skinnfåtöljerna på Juridicum och hem innebär i detta fall en korridor med 12 gangstergrabbar fast ungefär hälften är tjejer. Skön stämning har vi och just nu lägger vi sista handen vid en framtida korridorsfest som garanterat kommer bli något i hästväg. En annan intressant iakttagelse från korridorlivet är att konfliktlösning helst sker via små söta men rätt beska post-it-lappar. Man dras in i detta system sjukt fort och jag skrev min senaste inlaga i morse. Nog har jag märkt att lapparna från juriststudenten normalt sätt möts av lite mer respekt än de andras.

Ytterligare lärdomar som varit till nytta vid kommunikationen med lokalbefolkningen är insikten om fenomenet ?lunda?. Alla beskrivningar av platser, väder etc. bör kompletteras med ett inskjutet ?lunda? först i ordet. Är det dimma så heter det alltså lundadimman, är det blåsigt så talar man naturligtvis inte om blåst utan om lundablåsten. Det är som om det skapats en helt ny klass av morfem och den är inte vacker.

Denna vecka är det min städvecka i korridoren. Detta brukar förutom inflation i ovan nämnda post-it-lappar också innebära vissa förmåner som exempelvis ensamrätt på pantburkarna. Därmed ber jag att få ursäkta mig för denna gång och lovar halvt på allvar att jag snart hör av mig igen.

Välkommen att hälsa på! Närsomhelst alltså!

=)

Kommentarer
Postat av: frei

ahhh jakob you did it :)

2007-09-10 @ 22:18:31
Postat av: Anna

Äntligen... sa ju att du skulle klara det! Idag ska jag på min första kvällskust i Djembetrummor och jag längtar så. Först har vi ett litet litteraturseminarum i skolan som jag också ser fram emot. Hur kul som helst att vara i Lund/Malmö ju och nu är det faktiskat MINDRE än en vecka tills jag kommer tillbaka.

2007-09-11 @ 11:19:56
Postat av: Sanna

Å Anna så himla kul att du blev så fascinerad av den där trumman. Coolt att du börjar på en kurs typ 3 dagar efter att du testat. Du såg helt lycklig ut när du satt där och trummade, hehe. Lycka till och du får visa vad du lärt dig nästa gång du kommer till Möllan (kanske snart då). Puss o kram

2007-09-11 @ 16:16:55
Postat av: Anonym

Jejken jejken, nu när jag läste ditt inlägg kom jag ihåg att jag faktiskt drömde om Grimmestorp inatt. Jag åkte dit på en cool motorcykel och hade såna där mc-glasögen som liknar skidglasögon på mig. Sen åkte rakt ner i ett litet kärr och fick jag dra upp den, jag var lerig. Thats it. Undrar vad det betyder? Nån som är bra på drömtolkning..

2007-09-11 @ 17:13:47
Postat av: Jakob

Tack för uppmuntran!
Blev lite inspirerad av drömmen där och lyckades slarva bort ytterligare 15 minuters pluggtid på att surfa runt på olika drömtydningssidor. Hittade inte, till min stora förvåning, så mycket på motorcykel och lera dock. Däremot finns en hel del annan upplyftande fakta.
Närmast kom väl ändå glasögon, enligt drömtydningsläran ska drömmaren då ställa sig frågan: "Vad är det du vill se, ska se". Lurigt.

2007-09-11 @ 17:23:21
Postat av: Mia

Hahhahah, vad rolig du är. Om jag ska gå på själva känslan var det mer att oj, vilken häftig människa jag är som glider in på Grimmestorp på en mc. Oj, Carl Roger tittar och alla andra också, jag ler mot dom, och plöstligt ner i kärret. Snopet, ingen hjälper till att dra upp, men det går bra ändå.
Hur som helst, tack för tolkningen av glasögonen. Kanske helt enkelt att jag ska "se upp" så jag inte åker ner i dyngan..
Gonatt gonatt

2007-09-11 @ 19:37:46
Postat av: Karin J

Ja vad skönt att även du lyser med flitens lampa;)Kul att höra att du har det bra. Jag känner också lite skuld över att jag inte skrivit på ett atg men snart kommer en uppdatering även från uinderbara folkis. Kram

2007-09-13 @ 20:03:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback