Time for a contrast

"If this was an epic experience, this must be its story."

Finally Contrasts is ready to meet the public eye. Contrasts is intended mainly as a resource for the participants of SWY2007 - India, but hopefully it can prove itself as source of inspiration for future participants.

Kindly note that all opinions expressed within are those of the author and therefore does not necessarily represent those of CIU, nor any of their partners.

Download Contrasts
(requires Adobe Reader). Download is provided through a third party organization not affiliated with this blog.

---

The motifs of Contrasts (only available in Swedish)

Det är naturligt med förväntningar och lika naturligt att de aldrig uppfylls. Våra förväntningar präglas av vad vi vet, vad vi sett, vad vi gjort och framförallt vad vi insett. När jag lämnade ett vintermörkt Sverige till förmån för en exotisk, utmanande och spännande tillvaro i Indien skedde det också med ett huvud fyllt av förväntningar. En förhoppning om att bygga något nytt från grunden och uppåt.

Man kan nog rättvist hävda att jag lämnade Sverige ganska tom, det skramlade lite i mig av tankar på var jag hörde hemma, vad jag ville göra och hur jag ville göra det. Nu åkte jag egentligen inte till Indien på någon annans bekostnad "för att hitta mig själv" utan snarare för att hitta något annat. En krok att hänga upp gamla och framtida erfarenheter på.

Jag kom tillbaka till Sverige med ett nytt fräscht perspektiv, en tacksamhet och en stor portion av framtidshopp. Som många andra nog upplevt är det svårt att vi hemkomsten förklara för utomstående vad man varit med om. Insikt och viss förståelse för en kultur kan man nog egentligen bara förvärva genom att låta sig absorberas av den under en tid. Och se till att göra det utan omsvep, hårt och brutalt.

Under hela vistelsen i Indien skrev jag dagligen en sorts minnesanteckningar från dagar hämtade ur en annan värld. Boken med anteckningarna finns fortfarande kvar, rejält sliten, fläckig och mellan pärmarna finns en välbekant doft av Indien. I boken ryms såväl glädje som sorg, anekdoter från helt osannolika händelser. Ett tema återkommer gång på gång i minnesboken, nämligen generositet. Jag mötte den överallt, i många former och allra oftast bland de ekonomiskt sämst rustade.

Från dessa möten och allt jag upplevde på vägen emellan dem har jag hämtat inspiration till en skildring av Arni. Hemkommen öppnade jag så min minnesbok och valde ut ett antal "kulturella observationer" och dessa fick sedan bilda skelettet till den skrift jag långt senare döpt till Contrasts. Upplevelser gör sig sällan speciellt bra i pappersformat, alltjämt har det skrivna ordet i kombination med bilder en kraft och en inspirationsförmåga av rang. Som framgår av bokens inledningskapitel är Contrasts både till för läsaren och för mig. På det subtilare planet handlar emellertid Contrasts om människorna i Arni, de som kämpat för oss och kämpar för varandra.

Även om Arni naturligtvis är utgångspunkten för allt material i Contrasts har jag tillåtit mig att sväva lite utanför gränserna och skildrat element som inte enbart är typiska för Arni utan för den lokala kulturen. Utöver detta finns ett avslutande kapitel med information om utbytet och hur man gör för att ansöka. Kapitlet blir en inspiration för läsare inom målgruppen och en inkörsport till en del av CIU:s verksamhet för andra som kan vara intresserade.

In nuläget är Contrasts en rent elektronisk publikation, den finns alltså inte i tryck. Den elektroniska boken står fri att läsa och distribuera.

Contrasts är början på en insikt att om pengar är allt, är värme människor emellan mycket mer ändå. En insikt om att fattiga också kan vara rika.

Kommentarer
Postat av: Karin G

Jakob! Det är så vackert! Så bra! Jag blir alldeles rörd!

2007-10-29 @ 20:39:13
Postat av: Anna

Nu har jag tagit mig tiden att läsa och oj va bra det är kan jag nu konstatera, men det visste jag egentligen redan. Dags att dra till skolan!

2007-10-30 @ 08:35:17
Postat av: Sanna

Vad fint Jakob! Jag ska också ta mig tid att läsa!

2007-11-05 @ 13:39:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback