Syn av Indien

En bra sak med kort utbildning och "prova på dag" hos rinbolaget: gratis lunch. 

Vi sitter och "lunchar" jag och tre till vid bordet. Vi pratar om vad vi gjort tidigare. Jag nämner att jag nyss kom hem från Indien. Den ena säger, där är det så smutsigt, så hemskt.  Jag svarar; Nja, hemskt tycker jag väl inte. ja, det är ju lite smutsigt med djur, skräp och avgaser i en röra. Samma säger, och dem rör ju mycket vid människor (oss vita) där. Jag; Nja, det har jag inte upplevt så mycket. Mest barn som vill känna för att se om det är någon skillnad mot dem själva. Man är ju ändå exotisk och de är nyfikna. Jag frågade; Vart i Indien var du? Den ena svara: Ne, jag har inte varit där. Jag har bara hört. 

Där kommer det obegripbara. Att uttala sig om ett land ur en väldigt nedlåtande ton utan att ha varit där förbryllar mig. Vart har man då rätten att tala illa om ett land om man inte upplevt eller sett med egna ögon. Sen tänkte; Ja, vi är alla olika och vissa har förakt mot andra länder. Podum. 


Kommentarer
Postat av: Sanna

Som väl är brukar jag mest möta väldigt positiva reaktioner när jag säger att jag varit i Indien. "Å vad häftigt! Det är mycket annorlunda där va? Hur är det egentligen med det där kastsystemet? Jag har länge velat åka dit.." Ja gör det, säger jag då. "Blev du magsjuk då?" är den mest negativa standardfrågan. Nej svarar jag då.

2007-11-06 @ 12:14:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback