Torgdag och fika i Tidaholm

 

I dag är det en härlig vårdag i Tidaholm. Det är 5-10 grader varmt ute och det är onsdag. I Tidaholm är onsdagarna alltid speciella eftersom det är marknad på torget. Det kallas kort och gott torgdag.
Jämfört med indiska mått är det väldigt litet, men unikt för Sverige eftersom marknad varje vecka är ganska ovanligt.
Från mitt fönster kan jag se försäljaren från Borås som säljer lakan. Det brukar också finnas två lastbilar som man säljer färsk fisk och ost från.

 

image183

 

 

Torgets höjdpunkt finns mellan mataffären och banken. Där säljs alla vårblommor! Om jag inte skyndar mig dit kommer det säkert vara så gott som slut. En kruka med små påskliljor kostar 15 kr såg jag när jag cyklade förbi förut.

 

image182

 

 

På de ställen det går att sitta sitter folk med näsan pekande mot skyn för att lapa solstrålar till ansiktet. På solsidan bakom mitt jobb var det 20 grader varmt i går och vårtecknen har börjat ringas in till tidningen. Folk har sett tranor, snödroppar, blåsippor och krokus. I Skåne sätts potatisen för att få växa till midsommar, men i Norrland ligger snön djup, och förhoppningsvis gör den det ett tag till.
I Tidaholm går livet sin gilla gång. Inget speciellt har hänt. Tidningen skriver om att en ny betygsskala kanske ska införas, att en 24-åring åtalas för en massa brott och fotbollsplaner blivit förstörda eftersom någon epa-traktor sladdat runt på dem.

Vi har haft en träff med värdfamiljerna. De fick träffas för att lära känna varandra lite. De ser alla fram emot att ni snart kommer hit. Deras frågor och funderingar är lika era, hur det ska bli med maten till exempel. Någon har lånat en kokbok för indisk mat, andra läser på mer om kulturen. Men ingen av dem kommer lära sig så mycket som det blir när ni kommit hit!

 

För att fresta er alla visar jag också en bild från ett fikaställe -  Nohrbergs konditori. Så om ni inte lärt indierna några svenska ord än är det dags: ?fika?.

 

 

image184

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback