Manniskor man moter i Kerala...

God kvall Arni, Tidaholm och resten av varlden!

Jag tror att jag fick en liten kulturchock (eller kanske forvaning eller liknande) nar jag kom hit till Kovalam beach efter nastan tva manader i Arni och det riktiga Indien dar det ar sa viktigt att inte visa ben, axlar eller ha for tajta klader. Det kandes liksom helt fel, men har nu kommit in i den avslappnade stilen sa det kanns inte lika farligt lange. Kanske beror det ocksa pa att jag tva morgnar i rad har akt soderut ca 7 km till en nastan helt orord strand som heter Sovatheeram. Dar finns en ayurvediskt resort med yoga och diverse behandlingar. Dit kommer valbestallda lite aldre manniskor fran hela Europa och USA (inga skandinaver just nu dock) for att slappna av, rena kroppen och bota diverse vasterlandska akommor. T ex stress, ryggvark, fetma mm. Jag tranade yoga (for en 76-arig yogamastare) och fick en underbar ayurvedisk massage av en tkvinna dar jag bland annat fick ligga pa en tjock madrass pa golvet och bli masserad av terapeutens fotter. Kande mig helt overkord och avslappnad efterat och sov gott nar jag var tillbaka i mitt rum i Kovalam.

Pa vag till yogan i morse stannade plotsligt killen som korde rikshan och sa att han bara skulle hamta sin mobilladdare hemma som han glomt. Han hade alltsa stannat en bit ifran sitt hus dar han bodde med mamma, syster, systerns man och barn. I"ll be back in two minutes, sa han.. or you can come with me and say hi to my family. Ja, tankte jag, det ar ju ganska trakigt att sitta och vanta pa honom och det tar ju alltid langre tid an vad som var tankt, sa det var lika bra att haka pa. Det var bara det att for att komma till hans hus var vi tvungna att ta oss igenom en j_t snarig terrang med en massa stickiga buskar. It's a shortcut, forklarade han. Sen ner for nagra ordentliga sluttningar i los jord. Jag halkade omkring och forsokte halla balansen och hans tempo. Darefter kom vi till ett djupt dike dar det var 3-4 meter ner och ganska brett att hoppa over. Ville inte verka feg, men heller inte riskera att ramla i. Sa han fick hoppa over forst och sen ta min hand och i hoppet dra over mig pa andra sidan.. Vad haller jag pa med, hann jag tanka, jag skulle ju ha en lugn morgon med yoga och sa hamnar man i en san har konstig situation. Val hemma hos familjen ville mamman bjuda pa te, men jag sa att jag hade brattom sa han tog bara laddaren och sa samma vag tillbaka. Kom fram svettig och uppstressad till yogan, men det blev jattebra anda for var den basta yogalektion jag nagonsin haft. Berattar mer nar vi ses!

Ett underligt mote till hade jag nu ikvall har i Kovalam. En indisk gammal man i vitt har och skagg och vita klader som jag sett varje dag borjade prata med mig. Han holl pa med film sa han och ville overtyga mig om att vara med i hans senaste film. Jag var inte sa intresserad (konstigt nog:-)... sen pratade han en massa om livet och folk samlades runt om honom. Han verkar vara ett original har pa stranden. Han tog min hand och skulle spa mig genom att titta pa mina linjer i handflatan genom ett forstoringsglas. Jag var hela tiden ganska avvaktande och var pa vag darifran, tyckte att han var lustig men lite jobbig. Sa sa han att jag skulle fa ett langt liv, men skulle vara forsiktig i trafiken for jag skulle vara med om en olycka. Jattekul att fa veta.. jag som redan har varsta fobin for bussarna och trafiken.

Dags att ga och lagga sig. Kommer att missa Fridas och Cynthias utbildningsdag imorgon (om ett center for forstandshandikappade?) och det kanns lite synd. Hoppas ni tar bilder och berattar nar vi ses! Saknar er!!

Kram sa lange
Mia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback