Go help your self

Vad roligt att sa manga laser och framfor allt svarar pa min resedagbok :)
Allt e fortarande super bra har I svetten?.sommarn har val sa smatt borjat har!
Tankte lite kortfattat beskriva vart project, eller rattare sagt SHG-self help groups, som  jag tycker verkar vara ett helt fantastiskt projekt.
Det gar ut pa att ett tiotal kvinnor gar ihop i en grupp och en ledare utses?.sen sparer de pengar varje evcka da de har mote? De sparer 20 rupies var, vilket motsvarar ca 3kr. Dettta satter de in pa banken, efter ca 1 ar eller sa brukar de fa ett lan?.da startar manga upp en liten buissnes?beroende pa intresset hos kvinnorna. Kan vara att kopa en ko, en bit land, starta en affar, gora ngt hantverk..vad de vill. Det fiffiga ar att de tar ca 300 SHG knutna till WEL nu och de hjalps ju sjalvklart at?..sa kvinnorna koper mjolk, tval, hantverk etc av andra SHG kvinnor. Vi har borjat intervjua en del kvinnor och alla sa samma sak?.jag ar sa glad, sen jag gick med har jag fatt lamna hemmet, jag far traffa andra, lara mig nya saker. Jag ar sa glad! Sen kan jag bli sjalvstandig och ha egna pengar!
Det va en fantastisk kansla, for de formedlade verkligen genuine uppskattning?.de va harligt! Sen att WEL har olika typer av ?utbildning? eller awerness ar ju toppen. Vad har kvinnorna for rattigeheter, om sjukdomar och naringslara, om ekonomi och hemgift, om forlossningar och allt! Jag kan tyvarr inte skriva nerd et nu?..jag ar valdigt valdigt fascinerad av detta iaf?..

Nu tankte jag skriva lite kort om var education day?..vi drog till ett stalle som heter WORTH (Workshop and Rehabilitation and training of the handicapped) Trust, som ligger I Vellore. Dar ar ca 300 handikappade (om man nu ska anvanda det ordet) aktiva framst inom industri. Jag var jatte-nervos nar Cynthia och jag skulle dit och checka laget?.varsta mardrommen om de jobbade under fruktansvarda forhallanden?.men tvartom?.luftiga ljusa lokaler med massa fina budskap pa vaggarna, leenden 
Det basta for mig var de horselskades skola?.jag kan inte beskriva med ord?.det vas a fint, lugnt och harmoniskt?massa hjaplmedel for att lara sig tala och lappavlasa?.inget teckensprak anvandes dock men de fick teckna om de ville?.ingen forbjod, ingen larde ut?jag sag nagra vuxna I fabriken teckna med varamndra..da blev jag glad! Jag forstar mer vikten av att kunna tala och sa nar inga tolkar finns, om de ska kunna leva I samhallet sen, vilket de maste?.alla som har jobbat I skola har (alla utom jag o cynthia) sa att det var sa himla harlig stamning. Det varmde I hjartat!!!!
Sen var det ju den blinda kvinnan som testade blindskrivmaskinerna som de tillverkade?.hon skrev till mig?.dear friends Im so happy to welcome you!
Den lappen ska jag spara! Men det va egentligen stamningen mellan ?chefen? som visade oss runt och hon. De skamtade och hade jatte-harlig kommunikation?..som svenska arbetskamrater eller sa?.inte som den indiska hierarki, lyd mig du dar nere?.jaja, nu e de slut pa det roliga. Fortsatt att hora av er?..och snalla skriv garna vad ni onskar fran indien?.jag har borjat shoppa presenter sa smatt?.och de e svart! Sa e det nagot sarskilt sa onskas?.hor helst inte av er sista veckan
Kram kram


Kommentarer
Postat av: jaaa

Stefans vänner vill höra från honom!

2007-03-06 @ 00:51:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback