en typisk dag for frida

sa har ser en av mina indiska dagar ut.... Jag vaknar ca 8 pa morgonen, da har jag svettats endel under flakten i mitt hellanga mormors nattlinne ala indisk stil :)Jag gar pa toan som e super frasch...min paris lagger sina klader i blat och sen badar min paris....det ar inte sa exklusvt som det later utan det gar ut pa att kasta vatten med en skopa ur en storre hink. Sen tvattar jag mina klader....det gor man genom att forst blota dem?sen lagga dem pa cement golvet som ar utomhus och alla gar pa?sen tar man en ganska stor bla eller vit tval och drar pa kladerna?sen ar det en borste som man borstar med. Sen knycklar man ihop plagget och slar det mot cementen men navarna, sen skoljer man J ibland hjalper jag mamma att hacka nagra gronsaker....hon harvarit uppe sen 5 och sopat utanfor huset, dekorerat utanfor me ett pulver som man ritar i olika monster...dels for att valkomna gaster men ocksa for att mata myrorna....utanfor huset!smart. Sen diskar hon fran gardagen och sen gor hon frukost och gor ocksa lunch till oss och till pappan, allt ska ata farskt sa de e bara for henne att ga upp i ottan. Sen klar jag pa mig och packar var vaska....Vid 9/tiden blir det frukost. Det brukar besta av rispankakor (dosi), eller angkokta risbollar (idli) med en chutney till. Min syster gar till skolan vid 9, innan det ska uniformen pa, hon ska ha en sticker i pannan, och sen det beryktade pudret....det luktar ju gott iaf. Det smorje de flesta indier in ansiktet i :) for att se lite vitare ut. Sen promenerar vi till dustbins och det tar ca 20 minuter....da e man redan svettig....Dar moter vi stefan och vitjabati.

Vi borjar jobbet genom at konstruera ramen....som vi virar med staltrad.....da kommer ju mina luffarkonst talanger til nytta :) efter det blandar vi cement...for hand. Det gor man med forst sand och cement som vi mixar med en liten hacka typ....sen tar man i smatt grus....sen vatten och sen ska de blandas....da svettas man. Samtidigt malar nagon "vagarna" i mallen med tjara. Sen satter vi ihop alltihop stoppar i  skellettet/ramen och sen haller i cementen. Sen gor vi ramen/skelletet till em soptunna. Vid ca 11-11.30 ar vi klara. Da gar vi till WEL. Dar hangervi med sana o ahino, och pa ons och torsd ar ju Karin och Justin dar ocksa. Ibland leker vi med barnen, iblnd gor vi nagot med vart project som ar sjalvhjalpsgrupper och vi ater middag.

Kl 15 borjar vi igen, sa gor vi den andra soptunnan for dagen. Vi brukar vara tillbaka pa WEL vid ca 16 tiden. Man och onsdag har vi yoga och ofta session efter, ibland gar vi pa stan och ater parrota vilket ar en sorts brod/pannkakor som ar nagot av de fa grejer som inte ar gjort av ris?.. Sen tar jag bussen hem till housing board?.duschar innan maten?.for efter maten far jag inte duscha forens efter 3 h?.de ei inte bra for ?digestion? (matsmaltingen) J Vid ca9 ater vi kvallsmat sittande pa golvet?.och ater med handerna saklart! De gor vi varje mal! efter det brukar jag spela lite spel med min syrra eller prata med familjen?..efter det ar det sovdags?.vid sadar 10 tiden. Vi har ett stadigt stromavbrott vid 9.45, varje dag I ca3 minuter?..det ar for att de kopplar om nagra ledningar tydligen?.sa det ar en bra klocka att ga efter J
frida


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback