Påskliljorna står fortfarande där på sängbordet

Det är dags för Sudden och moi ta vårt kollektiva farväl av Tidaholm och utbytet. Därmed är det dags att återigen plocka fram näsdukarna.

Suddens farväl
Hi Sweden and Tidaholm! Thank you for the fantastic experience which I had in Tidaholm. I won?t be able to forget this country that is so wonderful and so different from India. I like almost everything which I have seen, and the few things I dislike I still understand. As I am leaving Tidaholm I would like to extend a warm thank you to my host-family Carl-Roger and Lasse. During these two months they have been not only my good friends but my family. I feel sad to leave them but hopeful to meet them again. I am happy that Jakob will come with me to Stockholm so we can spend a few days together before I go to India. And I am sure he will come and visit me in a few years.

Jakob was a good friend to me during this exchange, I feel very sad to leave him, I can?t forget him in my life. Many can get a friend but there we need good friend, I got a very good friend but now I am leaving him. From him I have learned many things this will help me in future. I pray to God that where ever he go or where ever he work and where ever he lives keep him with your palm of your hands. And grateful thanks to his parents.

Strategiskt placerad snytpaus.

Jakobs farväl
På vårt gemensamma sängbord står en bukett rejält vissna påskliljor. Att de är vissna torde vara rimligt med tanke på att samma påskliljor välkomnade oss till Grimmestorp för ungefär 11 veckor sedan. Vissa skulle se detta som indikation på dålig städning men sanningen är att vi upptäckte påskliljornas tillstånd redan för sisådär 8 veckor sedan. Även vissna påskliljor i brungrumligt vatten visade sig vara vackra. Ett fast inslag på ett alltid belamrat sängbord. En indikator på hur mycket roligt vi gjort istället. Och, ja vi har dammsugit åtminstone 1 gång i veckan.

Det kändes speciellt att ta farväl redan i Arni och det känns förstås speciellt även nu. Dryga två månader tycks vara den ideala tiden för att hinna rota sig och skapa en ny vardag. Ordet vardag skildrar emellertid inte riktigt det vi upplever varje dag. För vår vardag är lyxig i bemärkelsen att den är späckad med utmaningar och nya upplevelser. Den är späckad med möjligheter, starka band och omtänksamhet. Den är som en klok värdfar än gång uttryckte det "en väldigt skön vardag, men det är väl också det som är meningen".

På tal om kloka människor så har jag stött på en hel del under tiden tillsammans, i gruppen finns det många, i Arni och Tidaholm finns ännu fler. Det finns många modiga människor i världen som öppnar sina hem för främlingar och delar med sig av allt. Jag och vi är glada över att få vara deras vänner. Jag som pendlat mellan lappsjuka och landsortsfanatism inser dessa människors betydelse och uppmanar de som känner sig träffade att ta åt sig rejält.

Efter några dagar i Stockholm åker så Sudden och jag tillbaka till våra respektive verkligheter som bokstavligen utgör två olika världar. Lyckligtvis är min modiga parkamrat väldigt hoppfull inför framtidens utmaningar och med den styrka han uppvisat under hela utbytet har han intet att oroa sig för. Jag tror vi har lärt oss mycket av varandra och att vi båda utvecklats positivt utbytet igenom. Dessvärre ber jag inte speciellt mycket men som jag förklarat har hans böner sin motsvarighet även hos mig,

På söndag återförenas "det vanliga gänget" och jag gör därefter ett försök att upprepa förra sommarens succé på myndigheten. Jag ser fram emot att träffa alla därhemma och fortsätta att hålla kontakten med alla de 16 som efter lång tid tillsammans nu återgår till liv i ?diasporan?. Det är inte lite att se fram emot det.

Tack för uppmärksamheten,

Sudhagar & Jakob

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback