Obehaglig värme och svenska konstigheter

På hemtjänstens kontor i morse kom jag in i en diskussion om vädret. De kom in på hur jobbigt det skulle vara om det var 40 C.
- Det måste ju vara jättevarmt!
- Då kan man ju inte göra någonting, TÄNK de som måste jobba i sådan värme!
- De måste ju ha något annan gräns för vad som är varmt än vad vi har.
Jag log inom mig och tänkte att nu skulle det passa med en Cynthiaklapp på axeln. Men jag var alldeles tyst och lät diskussionen dö ut.

I Indien hände det mycket konstiga saker som aldrig skulle kunna hända i Sverige. Man kanske måste stanna på vägen med auton för att vänta på att den ko ska bajsa klart, till exempel. Jag lagade mat till en farbror idag. Han strosade runt lite i lägenheten under tiden. Bakom min rygg sa han: Ojdå. Jag vände mig om för att se vad som hänt. Då stod han där med byxorna vid fotknölarna. Han bara tappade dom...det var helt naturligt för honom. Jag log och frågade om han hade magrat. Nä, ja måst ba dra åt dom lit håådare, blev hans svar. DET hade aldrig hänt i Indien, och HADE det hänt hade det varit "stotarom" flera gånger om. Tror ni inte. (Denna historia tappar lite när man inte riktigt kan skriva på norrlänska.)

Det är kul att jobba igen! Kul att träffa folk som man inte annars skulle träffat, både arbetskamrater och pensionärer, och de man träffar är mestadels underbara människor.

Jo, då fick ni en liten inblick i hur en dag på hemtjänsten kan se ut.

Hej så länge!

/a.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback