Kärlek

Min resa......flög från Köpenhamn, till Budapest....där tog vi buss och tunnelbana, firade midsommar på en grekisk restaurang vid donau med en öl och grekisk sallad och en stor jävla kaffebryggare........

image612

Medresenärer trötta på flygplatsen..... 
.....i Damascus......

Damascus, sopbil......    .....gamla stan.....väldigt smala gator....

Vi vet ju alla vilken "vår"  favorit briany är.....nu har även smaken utvecklats till......love the spelling!

Vi var mest hos släktingar och slappade vid deras "pool", som egentligen e en bevattningsbrunn kan man säga. Det var så härligt! Dagarna brukade bestå i att vi satt i skuggan under pinjeträden, läste, spelade, badade och snackade. Mest slappade helt enkelt. Sen åt vi, mat. Arabiskt bröd.....my favourit :) med div "dip rätter" typ hummos, yoghurt, zatar (lovar att bjuda alla som hälsar på i malmö på det) egengjord olivolja, oliver. Träden som fanns på tomten kändes exotiska, citroner, hibiskus, fikon, mandel, oliv, valnöt, vindruvor, äpplen, plommon.....

Vi åkte en dag till en stor korsriddarborg. Tyvärr ligger alla dessa bidler på min brorsas minne, som just nu guppar mellan varberg-grenå. Så jag hoppar direkt vidare till vår vistele i öknen. Palmyra....en väldigt gammal stad. efter fyra timmar sovande bredvid en sovande militär, steg vi ut i värmen......vi träffade muhammed.....han hade en minibuss, med en soffa och plaststol därbak......han körde oss överallt.....

image617
jag har ingen bra orsak att sätta in en fet bild på mig själv förutom mediakåthet kanske?!

Så blev jag kär . En beduin, vacker, djupa ögon, på sin kamel i öknen.....den längsta resa han gjort med turister var 9 mån i öknen, på kamel....jag var redo att kasta mig upp och ut......bara vara i sanden......men han försvann...... jag hann fota han när han red......vill citera min käraste kära cynthia "frida things go and come, thats life"

image618
Frihet!

vad vet jag om frihet tänker jag. syrien är annorlunda och likt, jämför med sverige jämför med indien. 2v vid poolen ger ingen insikt. Folk skrattar mkt. Det gillar jag. Tjejer går ute på kvällen. Många kvinnor e heltäckta, de bär svart, männen bär ofta vitt. barnen e så underbart vackra. De gamla ger vinnarbilds chanser till höger å vänster..på åsnor o terasser. På taken torkar man bulgur, de e säsong nu. oliver smakar skit om man inte lägger dem i lag o håller på i en evighet....tro mig jag provade :) För ett kg gurka fick men 5 lira, ett kilo tobak ger 150 lira. (dela med 7). Familjer, överallt existerande, så olika, så lika, så viktiga.....uppväxtmönster.....kultur......familjen har mkt!

image619

Glöm inte å titta på kartan nu!

Kommentarer
Postat av: Elin i Tidaholm

Fantastiskt! Vilken underbar resa du måste haft! Jätteroligt att du berättar om det på bloggen.
Vi tidaholmare diggar starkt att ni håller bloggen vid liv.
Kram på er alla!

2007-07-12 @ 11:33:13
Postat av: frida

Tack elin. Roligt att ni fortfarande läser. Det är verkligen skönt att ha bloggen kvar! Ja det var en fantastisk resa. Väldigt vackert land, väldigt billigt :) damascus baazarer det va nåt de :)
Hoppas allt e bra med dig elin.

2007-07-12 @ 11:59:58
Postat av: Anna

Åh va kul att få en liten inblick i din resa! Fina bilder! Förstår att du blev kär. =O) Undrar bara, vilken karta? Ang. packningen. Regnbyxor, Frida, regnbyxor!! Vet inte hur det är dit du ska men i Saudarkrokur hade dom typ tre torra dagar i juni -06. De blåser mycket också. Ser fram emot bilder från Island, shit va vackert det är där! You gonna love it! Ha det så kul nu!! Puss och kram

2007-07-12 @ 14:11:15
Postat av: Karin Marin

Grymt Frida! Framförallt det där med minibussen verkar ju underbart! Vilka var det du reste med?

2007-07-12 @ 14:11:35
Postat av: Karin J

Coolt att jag och Anna skrev kommentar exakt samtidigt. Men du Frida ska du till Island alltså? När och hur länge ska du stanna??

2007-07-12 @ 14:13:28
Postat av: frida

faan vad jag älskar den här kommentargrejen...man kan liksom snacka iaf lite på låtsas. Tack för tipset anna, får gå och rota i garderoben, osäker på om jag ens äger regnbyxor! Jag tänkte på syriens karta...eller världskartan, fick nämligen höra igår att en trodde det låg i afrika. Helt stensäker va han dessutom! :) Jag ska försöka ringa till er när ni har er träff. Anna du kan kanske skicka nr hem till dig elelr nåt till mig, så ska jag försöka pricka in ett telefon samtal :)
Ja du marin, han va en skön snubbe han mohammed, han sa bara inshalla...eller hur de nu stavas hela tiden. Typ om gud vill :) han va väldigt snäll och körde oss överallt, dessutom va han punktlig vilket inte e en jätte-vanligt förekommande egenskap hos araber :)
Det var jag och min brorsa, sen en kille som heter Nathan. Sen va mina kusiner i syrien redan, så hon "längst fram" i soffan e min kusin julia.
Ja jag åker till island på lördag :) Blir borta i 3 veckor. Så det blir latjo. Ska blogga mega mkt därifrån hoppas jag :) Fortsätt skriva, nu ska jag ut till hästarna! Hurra

2007-07-12 @ 14:41:52
Postat av: frida

hehe.jag tror jag just tog hem priset i längsta inlägg.shit

2007-07-12 @ 14:46:22
Postat av: Anna

Absolut Frida, jag skickar numret när jag vet om vi ska vara hos mamma eller pappa. Mitt nya mobilnummer är förresten 070-5170025. Inte så hemligt så det lär väl inte vara nån fara att skriva det här. (Bytte nummer när jag bytte till Telenor.)

2007-07-12 @ 19:32:48
Postat av: Jakob

Indien2007 är nya MSN. Det rockar!
Kool rapport Frida, även om det antagligen var rätt varmt. När du drar till Island åker jag till Öland. Så fläppt egentligen.
Ha en fin resa!

2007-07-12 @ 22:26:51
Postat av: Sanna

Kära du, nu fick jag mail om lägenheten och jag är helt uppspelt och du svarar inte! Vad att göra? Kan inte fokusera på att kommentera ditt inlägg som jag tänkt.. Puss och godnatt alla de mina

2007-07-12 @ 22:38:07
Postat av: frid

anna....jag som trodde jakob skulle byta t comviq o även jag ringa gratis till han. nä men nu fattar jag varför det inte har gått att ringa dig. Försökte iofs bara en gång :)
Ja du jakob, de va rätt varmt särskilt i öknen....men vi kom i ett "lågtryck" :) hehe 40 grader eller når :) Ska försöka lägga in lite fler bilder.....imorn ska jag tyvärr till tandläkarn. idag va ja på barnkalas å ute å red.....shit tiden springer iväg. Fortf inte packat....börjar se ett mönster :) Idag var det mord på petgärde....ca 300sniglar höggs huvudet av på....då bubblar det ut grön, brun gegga :) jag blev en i gänget..."där e en jävel". Fy fan hela grönsakslandet håller på att gå om intet...mördarsniglar.....yippie!
Jag dödade ingen, men jag stod bredvid och avslöjade deras gömställen....tillsammans e man stark....vi verkar chanslösa mot sniglarna. nu sova. puss på alla, just de sanna, såg att du ringt...så nu har vi hittat varann :) faan va coolt om vi får den! nalla tunga alla snigelbarn

2007-07-12 @ 23:22:23
Postat av: klara

men var alla kvinnor du såg hel täckta?

2012-08-11 @ 17:06:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback