A day in the forest. (Mixed english and swedish.)

Förutom att semester gör att man lätt vänder lite på dygnet så har den idag utnyttjats till max. Gör allt roligt först och spara det tråkiga till sist, lever jag också för just nu. Tvätthögen växer och det klibbar lite under fötterna i köket efter läsken som Anna spillde ut i lördags natt, maten börjar ta slut i både kylskåp och skafferi...men det tar jag tag i imorgon, eller kanske nästa dag. Men vad är det då som är så roligt som vi har gjort idag undrar ni kanske nu? Spenderat en hel dag i skogen bland bär, svarar jag då.

image656
It looks like a hjortronplace. (Hjortron it a berry that you can find in the north of Sweden, I don´t know the english word.)

Tog oss ut i skogen, med hemilgt namn, vid elvatiden och var hemma igen strax innan sex (då var jag hungrig). Att plocka hjortron är inte som att plocka vilket bär som helst ska jag säga. Man hittar man dom i våtmark så det är gummistölvar som gäller. Norrland är ju inte helt okända för sina myggor och dom trivs bra på myren kan jag intyga. Sen växer dom glest dom små guldkornen. Plopp......plopp......plopp säger det i hinken. Inte ploppploppplopp som blåbär tex. Men när man blir så där trött i benen, efter allt traskande, och när det känns som om spidlar ha spunnit ihop hela ditt hår blir ju bären så mycket mer värdefulla. Men det bästa är ändå naturen man traskar i, vilka vyer.


image657
And when you find thouse treasures you get so happy. Tror att det är det finste bäret.


image658
Bärplockae med fart i benen.



And after all that walking you have to take a fika.



And a small bath. (Helt plötsligt dök det upp en liten bäck, och då kan man ju inte hålla sig, inte vi iaf.)



Before you can go home and make jam from your berrys.


Well that was my day.

Kommentarer
Postat av: Jakob

Bonuspoäng för "jag vann teckningstävlingen". Sylten ser godis ut den och hjortronen är helt klart coolare än jag minns dem.
Bara 7 h och 50 minuter kvar av arbetsdagen.

2007-07-31 @ 08:41:12
Postat av: Anna

Haha, så det syns så väl...ja den hänger med än. Nu är det bara 4 h och 30 minuter kvar =O) och jag har 4 maskiner kvar tills det är tomt i korgen/på golvet.

2007-07-31 @ 11:58:52
Postat av: Karin J

Vad härligt Anna!

2007-08-01 @ 17:22:23
Postat av: Anonym

stackars jajken (fast jag foredrar loosy) som verkar ha lite sma langtrakigt pa jobbet.... jag ær inne pa sista veckan :) snart i svealand igen...
Wow hærligt anna....far du njuta av i vinter :)
Fina bilder....vem e den raska bærplockaren? och var e bilderna "sa hær kul har vi det i umea? eller har det inte varit æn? hehe puss

2007-08-02 @ 01:21:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback