Kvalitetsunderhallning

...återigen uppvisar deltagare Jakob höjden av slöhet och snor sitt inälgg direkt ur sin resedagbok...

Med detta övergår vi till en överblick över den senaste veckans höjdpunkter och "lågpunkter". Som nämndes i förra inlägget var hela gruppen bjuden på bröllop i onsdags. Det var, som allt annat, helt annourlunda än Sverige och uppfyllde väl "hysterikakvoten". Svenskarna och indierna bjöd på lite kvalitetsunderhållning, (till massornas förtjusning).

Den värsta smekmånaden gentemot parkamrat och familj verkar vara över nu. Detta är for det mesta skönt även om min värdfar har en tendens att lämna lite obetanksamma kommentarer ibland (något vi har gemensamt). Nu accepteras lyckligtvis ändå alternativa synsätt. Värdmor ar hur mysig som helst.

I fredags den 26/1 inföll Indiens nationaldag (Republic Day). Vi firade den på MD School har i Arni (där Anna och Nirupa jobbar). Som tack for var närvaro (dvs. för ingenting) bjöds vi på te, kakor och godis samt mottog en gåva som bäst beskrivs som en handduk. Senare samma dag höll John föreläsning om dalitfrågan innan hela gruppen drog till Vellore. Det tar ca 1,5 timmar att åka buss dit men det var väl värt resan. I Vellore tittade vi på tempel, drack kaffe och mötte pressen. Igen. På kvällen blev det tivoli, värsta kicken. Hem kom vi sent och personligen skaffade jag mig en riktigt praktfull förkylning som hänger kvar lite lätt än.

Med ett tjog Alvedon i magen gick hela gruppen på tamilbio följande kväll. Bion var skitstor i förhallande till allt annat här i Arni och får Palladium i Göteborg att verka som en studentlya i jämförelse. Nu var bion inredd med devisen "akustik, nej tack" i minne. Detta innebar högt och skränigt ljud. Efter halva fegade jag och Frida (också krasslig) ur och tog en kaffe istället. Stället vi fikade på var i typisk Arniklass. Dvs. notan skrivs direkt på bordet, i dammet och i (förhoppningsvis) kaksmulorna.

Efter lördagens bio var det tidig uppstigning igen på lördag och en ny omgång Alvedon. Bussen tog oss återigen till Vellore där vi skulle vara med på invigningsfest for min värdsysters nya hus. Det var en ganska seriös historia med präster och allt. Till lunch serverades briani och mer viktigt, glass. En riktig vinstlott drog Stefan, Sanna, Karin J och jag som stannde kvar i Vellore på eftermiddagen för att träffa några vänner till Karin J. Tillsammans flanerade vi i Vellore och hängde i parken (lyx). Bussresan hem var rätt kul. Stefan och jag satt på motorn framme hos den muntra busschauffören. Med välgrillade bakdelar beskadade vi hur konduktören mitt i resan utförde puja framför bussen. Puja är en religiös historia som involverar lika delar kokosnötter, eld och akrobatik.

Andra framsteg som mest glädjer gruppen är att Stefan och jag nu hittat "Hotell Super 5 Star" och dessutom gett oss på att äta deras mat och den var god. Ytterligare glädje hoppas jag framkalla idag då jag med risk for eget hår ska till frisören.

Men låt oss avsluta harmoniskt med ett stycke yoga. Det är nämligen så att gruppen två ganger i veckan undervisas i yoga. Alla där hemma torde vara medvetna om att jag normalt uppvisar en smidighet som en stelopererad igelkott men här i Indien har något hänt. Plötsligt uppvisar mina leder formåga att just vara leder. Det måste vara något i luften eller så är det avsaknaden av avslappningsmusik. Tut, mu, dunk, tut och brööööl har ersatt den. Perfekt!

!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback