Inget som liknar Sverige

Man borjar inse mer och mer vilken chock de indiska deltagarna kommer fa nar dom kommer till sverige. Inget som liknar Sverige har och inget som liknar Indien i Sverige. Mamma och jag pratade om det innan jag akte, att man kanske inte ska underskatta indiernas kunskaper om omvarlden. Men det verkar som om dom har ganska dalig koll. Finns manga exempel. Vi hade en fragestund under dom forsta dagarna och en av fragorna som indierna tog upp var om varat har. Varfor tycker inte tjejer i  Sverige om att ha langt har? (Syftade pa mig och Frida.) Varfor har ni olika farg pa haret? Ja…du…vi ar fodda med de har harfargerna. Imorse fragade min syster vad jag gillade for mat, Indian and Swedish food? Jag sa att jag gillade bade svensk och indisk mat och att jag aven gillade thaimat valdigt mycket. Da fragade hon om Thailand var en stad som lag nara dar jag bor i Sverige. Hur ska man forklara det utan kartbok…? Jag gjorde mitt basta men jag vet inte om hon fattade. Och da ska det tillaggas att hon haller pa att lasa till larare. Har dom ingen geografi i skolan??

Arnis huvudgata.
Ar val som vilken huvudgata som helst…? Eller? Kaoset som rader pa denna gata skulle nog kunna jamforas med en Carnevalsdag i Grebbestad (= mycket manniskor.) Det som ska tillaggas ar stora lastbilar som tutar, stora bussar som tutar, bilar som tutar, mopeder som tutar, cyklar som plingar, kor som ater ur skraphogar. Det at inte bara ett fordon som passerar da och da…nej, nej, HELA TIDEN! Det galler att se upp och det ar ofta man maste stanna upp och bara skratta at allt!  Visst var jag forberadd pa allt mojligt kaos men det gar anda inte att fatta forns man ar har. Hoppas ni kan forestalla er ganska bra iaf.

Dagens frukost: Rispankaka med sot kokosmjolk. Rispannkakor ar gjort pa rismjol och vatten…that’s it. Gott.

Till lunch blir det nan slags kyckling som jag snart ska ga hem och hjalpa dom att laga. Dom ar valdigt angelagna om att jag ska lara mig och det ar jattekul. Antar att det blir ris till det.

/ Anna


Kommentarer
Postat av: Elin

Jag har samma upplevelse av trafiken i Indien. Tutan är kopplad till både bromsen, gasen och blinkersen (om det finns).
En gång när vi åkte taxi kom vi till en passage där det var en stor stenmur på ena sidan och en lastbil stod parkerad på gatan. I Sverige hade vi troligen skällt ut chaffisen och bett honom flytta lastbilen. I Indien klättrade taxichauffören halvvägs ut och knäckte backspeglarna, vek in dem och körde sedan förbi. Med en glasrutas marginal mellan mitt öra och den höga stenmuren. De på andra sidan fick lastbilens underrede i närbild.

2007-01-21 @ 12:02:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback