Skabb och infekterade sar, en dag i sjukdommearnas tecken.

 

 

Varnar for kansliga lasare.

 

Min chef pa Hollow Blocks gor sitt jobb i sin egen tradgard. Det innebar att jag traffar hans familj varje dag. Bade igar och idag var deras aldsta dotter Ida hemma fran skolan och idag jag fragade varfor. Niruba sa att hon hade nagra slags utslag pa handen och darfor var hemma. Efter en narmare titt pa hennes utslag kunde jag ganska sakert konstatera att det var skabb. Efter att ha diskuterat lite med Niruba fick jag hennes medtycke. Jag fragade vad hon far for behandling, dom tog fram nagra piller samt en salva. Det vekar ju bra tankte jag. Men med tanke pa att dom sjalva hade forklarat hennes utslag som nagon slags allergi var jag lite tveksam.

 

Men det var ju inte nog med att Ida kliade pa sin skabb. Hennes yngre syster var uppsvullen i hela ansiktet och Niruba trodde det berodde pa det sar hon har i pannan. Vi bad om att fa tvatta rent det med lite svenska sterila grejer. Dar under allt kladd visade det sig att nagon granne med autodidakt kunskap sytt ett stygn. Det sag helt katastrofalt ut med insytt har och langa tampar pa traden. Saret behovde uppenbarligen dreneras och inte sys, for nar Niruba tvattade och pressade runt om bara strommade det ut var. Det sag inte alls bra ut. Nar var arbetsdag var slut tog jag och Niruba henne till en lakare som tog bort styget, gav henne en spruta och nagra piller. Den kvinnliga lakaren forklarade for mig att detta ofta hander nar folk vill ha saker och ting billigare gjort, och sa blir det bara tok. Nar dom sedan kommer for att ratta till det far dom betala igen. Nar jag anda var dar visade jag forpackningen till den salva som Ida behandlas med. Lakaren sa att det var fel salva och bad oss komma med henne imorgon och fa den ratta.

 

Stort tack till Maria i Umea som i sommras delade med sig av sina erfarenheter av skabb och en stor eloge till henne for att hon kunde forklara symtomen sa bra sa att jag faktiskt kunde anvanda kunskapen i praktiken.

 

Nu ska jag ta reda pa hur skabb egentligen smittar…spannande!

 

/a.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback