Hollow Blocks

Nu har livet har i Arni borjat likna nagon slags vardag. Det kanns som att jag bor har nu! Och en del i vardagen ar arbetsplaceringen. 4 dagar i veckan arbetar jag och Ahino med att göra hollow blocks. Lite till min egen förvåning så har jag upptäckt att fysiskt arbete är riktigt härligt! När man väl kommit in i rytmen så är det behagligt på något sätt. Att stå och skyffla grus, lyssna på tamilmusik, skratta med arbetarna, prata med grannarna, dricka te sittandes på sandhögar eller bara koppla av och drömma sig bort. Jag tänker ibland på hur skönt det är att inte förstå vad som sägs runtomkring en. Det är så enkelt att koppla av en stund, utan att lyssna med ett öra som man annars ofta gör. Och så slipper man all information som man inte vill ha, som kallprat och vad de säger på radioreklamen. På jobbet så skyfflar vi som sagt mest grus till maskinen som pressar ihop blocksen (typ större tegelstenar) och vattnar stenarna (torkar gör att de blir mer kompakta och hållbara), men ibland får vi flytta dem och rengöra träbrickorna de står och torkar på. Om allt går som det ska så slutar vi innan 12, men ibland går strömmen mitt i allt och då är det bara att vänta eller så kommer någon på besök och då ska det drickas te såklart. Det där med tid är inte så noga här. Idag var vi klara redan 11.30, men jag och Ahino hängde kvar till 13 i alla fall bara för att det var mysigt. Vi lekte med min kamera, tog skojbilder och skrattade med bossen Sam (Karin och Justins värdpappa) och gjorde konstverk i sanden. Jag tog ett jättebra foto på två äldre manliga arbetare, som tog en tupplur bredvid varandra på en grushög efter att jobbet var över för dagen=) Kvinnorna får däremot skynda sig hem och göra lunch till sina familjer, de har två jobb att sköta..  De andra arbetarna kan inte engelska, men vi ler mycket mot varann och de tycker nog inte att jag är så konstig längre. Jag försöker bära bort deras tekoppar och sådant ibland, så att de ska fatta att jag är en av dem. Det finns kraftiga tendenser att särbehandlas här annars. Ibland berättar de lite om sina liv genom Ahino som tolk. Igår kom det till exempel fram att en av männen där hade 4 fruar (!). Jag tror han menade allvar faktiskt. 2 bodde här i Arni och 2 på annat håll. Om den/de befintliga frun går med på det är det visst lagligt här.. När jag frågade Ahino om kvinnor kunde ha flera män samtidigt började hon skratta jättemycket, först ganska chockat. Men det känns ändå bra att vi kan skratta åt sådant ihop, hur okul det än egentligen är. Alternativet är väl att gråta. Samhället accepterar det ej sa hon i alla fall sen. 

Nu är det bara en vecka till kvar på Hollow Blocks, sedan byter alla arbetsplats och resten av tiden så jobbar jag och Ahino på en skola! Jag tror att det blir en jättebra kombination med fysiskt arbete och sedan en skola. Sista dagen tänkte jag fixa fika till alla pvår fikapaus vid 11. Hoppas att jag kommer på något bra svenskt som inte kräver ugn eller kylskåp..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback