Sjuksköterska eller filosof

Inblick på Ersta Sköndal högskola 28/8

Förmiddagsföreläsningen bestod i att informera oss om hur man anger korrekta referenser. Parenteser och punkter hit och dit, men parenteser är ändå något som man kan ta på, (till skillnad på vårt huvudämne Vårdvetenskap).

Lunchrasten avslutades med en diskussion om vad man bör ha i en handväska/skolväska/ryggsäck eller helt enkelt alltid bör ha med sig. Jag tycker att jag är ganska välutrustad med en vattenflaska, värktabletter, kamera och ev. något blodsockerhöjande, men tydligen inte. Kan bara nämna några av alla "onödiga" saker som plockades fram, nagelbandskräm, tandborstskitt, minst två läppglans, för att nu fokusera på den sak som verkligen tog priset och fick mig att brista ut i gapskratt i matsalen. Anna bär alltid med sig en ge-konstgjord-andningsmask! Hon måste ju bara vara lämpad för yrket? Eller så har hon bara bacillskräck?

Eftermiddagsföreläsningen hade temat: Vårdvetenskapens grundbegrepp med fokus på människan och livsvärlden. Det är här jag kommer in på det filosofiska. Jag har alltid hört att sjuksköterskeutbildningen är lite flummig men inte förstått HUR flummig förrens nu. Ett grundantagande som föreläsaren pratade om var - Människan är i grunden enheten kropp, själ oh ande. - Kring detta kan man väl tänka: Ja, det låter ju vettigt kanske. Men nej då, här ska det analyseras och disskuteras. Vad är skillnaden på själ och ande? Visst kunde det stundtals vara intressant men jag måste erkänna att jag satt och smålog och ibland tog mig för pannan när vi disskuterat detta i nästan en halvtimme. (65 personer i Aulan.) När man sedan knyter ihop allt så är ju resultatet LITE begripligare men jag längtar ändå tills vi ska läsa anatomi. Även om de hotar med att det är jättesvårt och att 50% kuggar på första tentan, så går det ju att ta på, som parenteser och punkter.

PUNKT!

Kommentarer
Postat av: Karin G

Fint filosofiskt inslag enligt Karin

2007-08-28 @ 16:55:09
Postat av: frei

anna, kämpa på! Högskolevärlden är nog alltid lite flummig, så har jag upplevt det iaf.
Men jag skulle nog ge din tygväska full pott...du hade allttd allt du behövde med dig, skulle jag kunna sammanfatta det med :)
Jag kan inte fatta att du börjat skolan....hallå....sanrt e de ju faktiskt min tur....jösses amalia...
åter till packningen...eller först ska jag kolla på kovalam bilderna igen :)

2007-08-28 @ 20:59:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback