Tyst idag

Det är tyst idag och här. Tryggt här.

Så kände jag när jag tog mig en tidig morgonpromenad i spåren i Tidaholm.

Definierar jag det så för att det inte är några ljud. Inga konstanta tutor, inga bussar som tar sig brakandes fram, inga dammiga gator och färglada kläder. Inget kämpandes för att ta sig igenom staden, dammet som sätter sig i håret, halsen som blir torr och fötterna som släpar efter. Inget sådant. Är det trygghet att inte ha något sådant.

I bussarna i Indien kändes det som att sätta livet till varje gång man placerade sin västerländska bak på den skumpande bussen. Likaså att ta sig över gatan och vem kunde veta om ens hjärta överlevde värmen under färdsträckan till Internet cafeet eller yoga passet.

Illay (Nej), hur definierar man trygghet. Är tysthet lika med trygghet. Kände jag trygghet bara för att det var tyst och gatorna var tomma. Men likaså fanns det en trygghet av att sitta hopklämda i en buss till Vellore. Likaså fanns det en trygghet av att ta sig hem i folkmassan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback