Självhushåll i Östra Gerum, Bossgården.

 


Jag och Niruba bor hos Jonas ute på landet eller närmare bestämt i Östra Gerum på Bossgården. Här bor vi tillsammans med katten Sally, två kossor med kalvar, några får med jättesöta lamm och några höns och tuppar. En mysig gård med mycket jobb. Jag ser fram emot att lära mig mycket av Jonas och av hur han lever, för man måste ju säga att det är lite speciellt. Han lever i princip på det han odlar och på djuren han föder upp. Bakar naturligtvis allt bröd med sitt eget mjöl. Gör yoghurt av mjölken som han köper av grannen. Ägg har vi gott om, även av den jättegoda lammkorven som har låtit göra. En granne är vad Jonas kallar en ?djurrättsaktivist? och tar hand om problemdjur och andra stackare (djur alltså). Hon får frukt och grönsaker från en butik, som hon matar djuren med, men när den ser ok ut kommer hon hem till Jonas och byter till sig lite ägg mot frukt och grönsaker. Bra byte tycker dom båda, alla glada! Som Niruba sa när vi alla skulle berätta lite om våra familjer och hur vi hade det. ?One good thing with Jonas is that he dosen´t waste anything.? Det kommer bli en spännande och lärorik tid även i Tidaholm, det är jag säker på!

 

Efter påskhelgen hoppas jag att vi vankas in i någon slags vardag snart. Även fast det är imponerande hur snabbt man kan anpassa sig till nya miljöer vet jag inte om jag har landat riktigt än. Det kändes så först men idag liksom växte en liten klump inom mig som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Livet på Bossgården är avslappnat så jag tror klumpen ska lösa upp sig bara jag får stadga mig lite.

 

Glad påsk!

 

/a.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback