Aradana i Sverige

Först nu efter en tid skriver jag på bloggen...

Mina första veckor i Sverige präglades av en kulturchock. En sådan kulturchock av svensk kaliber som föll över mig. Det var inte bara av den fysiska delen av att komma till Sverige utan tankar om hur vi lever här. Hur vi gör saker, hur vi beter oss och hur samhället fungerar med konstens alla regler av kultur. När jag längtade efter Sverige i Indien var det mest i stunder av saknad och önskan att veta hur allt fungerar. Nu när jag är här kan jag inte första hur allt fungerar av vissheten om att jag har levt någon annanstans i tre månader.

I måndags varknade jag med ny energi. Möten bestämndes, samtal ringdes, lektioner förberedes och datum planerades.

Min parkamrat och jag volontärarbetar tre dagar i veckan på Rudbecksgymnasiet och en dag i veckan på Familjecentralen. Rudbeck vilken pärla för gymnasier. Tidan, ån, som slingrar sig runt och lokaler där ljus sipprar in. Datorer och tillgängllig utrustning av senaste design och teknik finns representerat. Gymnasiet som består av 450 elever erbjuder elva program, däribland Aspergers programmet ,för ungdomar med Aspergers syndrom, som är ett av få i Sverige. Var 14:e dag byter vi program och senast var vi på Natur och Teknik programmet där vi höll föredrag om miljö i Indien, lärde oss om dataprogrammet Cad och såg projektpresentationer muntligt i Fysik och Naturvetenskap.
www.rudbecksgymnasiet.se

Om jag fick ta något från CSI High School i Arni till Rudbecksgymnasiet skulle det vara en mild form av elevernas respeskt mot lärare där. För en trevligare attityd mot lärare i svenska skolor är nödvändigt enligt Aradana.

Familjecentralen! Vilken central för sammankomster av familjers och individers olika bakgrunder och behov. Babycafe, sångstund, mor - farföräldrar träffar, träffar för familjer med adopterade barn eller funktionshindrade barn, vägning o mätning, babymassage... Jag kan fortsätta länge. Kom som du är! Vi har öppet hus och finns här för dig!

Min parkamrat och jag bor hos Eiwor och Assar. Super, as we say in India.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback